A gyerekek 10-15 százaléka nehezen tanul

Magyarországon a gyerekek 10-15 százaléka tanulásban akadályozott, ezért úgy vélem, ez egy mindenkor aktuális téma, ami mellett nem lehet csak úgy elmenni. Arról, hogy mit is jelent tulajdonképpen a tanulásban akadályozottság, hogyan ismerhető fel, és mi a helyes hozzáállás a pedagógusok illetve az iskola részéről, Dr. Papp Gabriellát, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának oktatóját kérdezték.

Online Pszichológia: Először is azt szeretném kérdezni, hogy kik tartoznak a tanulásban akadályozottak körébe?

Dr. Papp Gabriella: Az akadályozott embereken belül többféle csoport van, ezek közül az egyik a tanulásban akadályozottak csoportja. Egyrészt az enyhén értelmi fogyatékos emberek tartoznak ide, másrészt azok, akiknél ez a diagnózis, az organikus háttér nem adott, de tanulási képességeikben tartósan és súlyosan akadályozottak. Ők tehát az iskolai világban a nehezen tanulók, sokat bukdácsolók, gyengén teljesítők. Az általános iskolai népességnek kb. 10-15 százaléka tanulásban akadályozott, ezen belül van egy szűkebb réteg, az enyhén értelmi fogyatékos embereké. Ez a szám általános, nemzetközi szinten is ilyen arányok jellemzőek.

Online Pszichológia: A tanulásban akadályozottak közé tartoznak a diszlexiások, diszgráfiások, diszkalkuliások is?

Dr. Papp Gabriella: Nem, ők nem ide tartoznak. A tanulási problémáknak három területét különböztethetjük meg: a gyenge teljesítményt, a tanulási zavart és a tanulásban való akadályozottságot. Bárki lehet gyengén teljesítő, akinek időszakos tanulási problémái vannak, mert hiányzott két hetet az iskolából és lemaradt, vagy történt valami trauma az életében, ami miatt nem tud koncentrálni a tanulásra. Ez szülő vagy többségi pedagógus segítségével befolyásolható. A második terület a tanulási zavar, ide tartozik a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, figyelemzavar kérdése. Ez már részképesség-zavar, mert egy adott részterületre vonatkozik, ahol jelentős elmaradás figyelhető meg, miközben a kognitív funkciók más területén átlagosan vagy átlag felett teljesít az illető. Ezekben az esetekben megfelelő terápiára, gyógypedagógiai segítségre van szükség. Végül a harmadik kör a tanulásban akadályozottság, ami egy tartós és súlyos, a tanulás egészét érintő állapot, és itt már elengedhetetlen a gyógypedagógiai segítség.

Online Pszichológia: Említette, hogy ez egy átfogó, a tanulás egészét érintő állapot. Mi jellemző pontosan a tanulásban akadályozott gyerekek képességeire?

Dr. Papp Gabriella: Ezeknél a gyerekeknél megfigyelhető egy általános, a figyelem és az emlékezet területét érintő probléma. Jellemző, hogy rövidtávon megjegyeznek dolgokat, de hosszútávon már nem, sokkal később kezdenek el a betűk iránt érdeklődni, sokkal később vesznek a kezükbe ceruzát stb. Ezek mindegyike lényeges problémát jelent az iskola világában, hiszen sok intézményben szigorú és feszes menetben tanítják a gyerekeket írni és olvasni. Több helyen büszkék arra, hogy karácsonykor már írnak, olvasnak a gyerekek, míg egy tanulásban akadályozott kisgyerek számára egy év sem elég arra, hogy a teljes betűkészletet elsajátítsa. Náluk ehhez legalább két év szükséges, de bizonyos esetekben még a harmadik évre is átnyúlik ez a folyamat. Ugyanígy a matematikával kapcsolatban is problémák merülnek fel. Míg a nagycsoportos óvodás gyerekek számára általában nem jelent gondot, hogy elszámoljanak 10-ig, addig a tanulásban akadályozott gyerekek nem is nagyon érdeklődnek a számok iránt, ebben a korban még nem alakul ki bennük a számfogalom. Ha pedig fel szeretnénk kelteni az érdeklődésüket, akkor ezt óvodás szinten kell megvalósítani, és nem lehet olyan ütemben haladni, mint a többiekkel. A mozgás területén szintén megfigyelhető a különbség, kevésbé fejlettek a tér észlelésében, az egyensúlyozásban. Vannak gyerekek, akik bizonytalanok, zavarja őket a nagy tér, míg mások állandóan másznak, fent vannak a bordásfalon, tehát ott éppen nincsenek jelen ezek a gátló funkciók. Bizonyos kisgyerekeket rendkívül zavar az érintés, ezzel szemben mások állandóan vágynak rá, és odabújnak a felnőttekhez.

A folytatás itt olvasható.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>